Terveyden edistämisen aakkoset, osa 1

Moikka! Saanen esitellä: mun laatimat terveyden edistämisen aakkoset! Tai ainakin ensimmäinen osa niistä! Tässä ja seuraavassa postauksessa jokainen aakkonen saa itselleen terveyttä edistävän merkityksen. Näiden aakkosten avulla saat oivalluksia terveyden monimuotoisuudesta sekä siitä, kuinka moni asia oikeasti vaikuttaa terveyteemme sitä edistävästi. Lähdetäänpä siis matkalle aasta ööhön – tosin tänään matkataan vain ällään asti, ja seuraavassa postauksessa sitten ihan loppuun ❤

Kuvassa kukkia pitelevä tyttö, joka puhuu terveyden edistämisestä

A = Aurinkosuoja

Aloitetaan aurinkoisesti! Auringolta suojautuminen on merkittävin yksittäinen ihon terveyttä ylläpitävä tekijä. Auringon UV-säteily on tärkein ihosyöpien aiheuttaja, ja ihon palaminen suurentaakin ihosyövän riskiä. Muista siis ihan oikeasti aurinkorasvata ja vetäytyä varjoon pahimmalla paahteella! Ihosyöpien määrä on lisääntynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana huomattavasti.

B = Balanssi

Terveellisissä elintavoissa ja terveyden edistämisessä on tärkeää muistaa tasapaino. Sanoisinko, että se on jopa tärkein muistettava asia. Terveys ei ole koskaan mustavalkoista, ja jokaisella meistä terveyttä edistävät teot ja terveelliset elämäntavat näyttäytyvät hyvinkin erilaisina. Balanssi voi tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että juoksulenkin jälkeen syö pakastepizzan tai nauttii vaikkapa viinilasillisen silloin tällöin. Joskus elämä on muuten perusterveellistä, mutta esimerkiksi univaikeudet vaivaavat – toisinaan uni ja liikunta antavat energiaa, mutta syöminen ei ole kaikista terveellisintä.

Asiat eivät ole koskaan täydellisesti – riittää, että ne ovat omasta mielestä riittävässä balanssissa.

C = Covid-19-rokote

Rokotteet ovat kautta aikojen olleet yksi terveyttä edistävimmistä keksinnöistä ja lääketieteen saavutuksista. Esimerkiksi isorokko on kokonaan kukistettu maailmasta rokotteen avulla. Myös moni muu, nykyisin jopa kauhun tunteita herättävä tauti on saatu kuriin rokottamalla: näistä esimerkkeinä ovat kolera, kurkkumätä, tuberkuloosi, tuhkarokko ja sikotauti. Nyt olemme kuitenkin toden teolla uuden edessä, sillä koronaviruspandemia eroaa monella tapaa myös aiemmista pandemioista. Siksi on oltava kiitollinen toimivasta rokotteesta, joka on sytyttänyt valon pitkän ja hämärän tunnelin päähän. Rokottaminen on nykymaailmassakin toden teolla terveyttä edistävä teko.

D = Demokratia

Demokratialla ja politiikalla on ajateltua suurempi merkitys terveydellemme. Suomen politiikassa melko useinkin käytetty terveyspolitiikan strategia kantaa nimeä ”Terveys kaikissa politiikoissa”. Tämä tarkoittaa siis strategiaa, jossa kaikissa poliittisissa päätöksissä otetaan huomioon väestön terveys. Kaikilla päätöksillä pyritään pääsemään sairautta ehkäisevään ja terveyttä edistävään lopputulokseen. Poliittisilla päätöksillä pystytään vaikuttamaan laajastikin väestön arkielämän tekijöihin: ympäristöön, jossa harrastetaan liikuntaa, koulutukseen ja terveystiedon opetukseen sekä vaikkapa palveluihin, joiden avulla tunnistetaan sairauksien riskejä varhaisessa vaiheessa. Oletko ikinä ajatellut, kuinka paljon demokratia ja politiikka vaikuttavat terveyteemme?

E = Elämäntavat

No mutta E, mikäpä muukaan kuin elämäntavat! Mielestäni elämäntapoja kuuluisi ajatella koko elämän kestävinä tapoina: sellaisina valintoina, joita jaksaa ja pystyy tekemään koko elämänsä ajan. Sen vuoksi elämäntapojen on oltava meille riittävän lempeitä ja armollisia. Perusterveellinen ruoka, arkiliikunta, kohtuudessa pysyvä päihteiden käyttö ja riittävä uni tarjoavat ihan loistavan perustan elämämme tavoille.

Jokaisen elämäntavat ovat myös jokaisen omia. On täysin normaalia, lähes väistämätöntäkin, että jokaisen elämäntavat näyttävät erilaisilta. Olen kirjoittanut postauksen elämäntaparauhasta, eli siitä, kuinka jokainen on oikeutettu toteuttamaan elämäntapojaan omalla tavallaan. Lue elämäntapapostaus tästä.

F = Fyysinen aktiivisuus

Liike ❤ Varmaan tiedätkin, että keho tuntuu usein oikein vaativan liikettä. Keho onkin viisas ja sitä kannattaa kuunnella. Fyysinen aktiivisuus voi olla monelle meistä taakka tai stressinaihe. Rohkaisen sinua kuitenkin ajattelemaan liikunnasta ja fyysisestä aktiivisuudesta hieman rennommin: Miten voisit sisällyttää sen osaksi arkipäivää? Voisitko esimerkiksi kävellä töihin tai askaroida kotipihan hommat valmiiksi? Millainen liikunta on mielestäsi kivaa?

Ja tiedätkö mitä – ihan kaikki liike lasketaan! Pienikin, lyhytkestoinenkin. Ihan kaikki.

Kirjoitin hiljattain postauksen liikunnasta, jonka avulla voit oppia ajattelemaan siitä vähän lempeämmin. Klikkaa lukemaan liikuntapostaus tästä.

terveyden edistäminen

G = Geenit ja perimä

Jos ennen ajateltiin niin, että sairaudet syntyvät joko geenien ja perimämme vuoksi TAI ympäristön altisteiden ja tekijöiden vuoksi, enää ei ajatella niin. Nykytiedon valossa erilaiset sairaudet sekä sairauksien riskit kehittyvät näiden kummankin tekijän yhteisvaikutuksessa. Siispä, hyviä uutisia! Perinnöllinen alttius tiettyyn sairauteen ei tarkoita automaattisesti sairautta itseään, tai sitä, että sairauden väistämättä saisi (paitsi tietyissä harvinaisissa tapauksissa). Omilla valinnoillamme ja elämäntavoillamme on merkitystä koko elinkaaremme ajan ❤

H = Hoitoonpääsy (hoitotakuu)

Tiesitkö, että meillä on Suomessa olemassa järjestelmä, jonka avulla hoitoon pääseminen kohtuullisen ajan kuluessa on velvoite, joka on kirjattu lakiin? Hoitotakuun mukaan…

  • ensiapuun ja kiireelliseen hoitoon on päästävä välittömästi, asuinpaikasta riippumatta
  • omasta kiireettömästä hoidontarpeesta on saatava arvio kolmen arkipäivän kuluessa
  • kiireettömään terveyskeskushoitoon on päästävä kolmen kuukauden kuluessa
  • erikoissairaanhoidon kiireetön arvio hoidontarpeesta on saatava kolmen kuukauden kuluessa
  • ja erikoissairaanhoitoon on päästävä kuuden kuukauden kuluessa

On kuitenkin eri asia, kuinka hoitotakuu toteutuu eri puolella Suomea. Muistathan kuitenkin tästä lähtien yllä olevat oikeutesi saada hoitoa välittömästi tai kohtuullisessa ajassa ❤ Näin ei missään nimessä ole kaikkialla maailmassa!

I = Itsetunto, itseluottamus ja itsearvostus

Mielenterveytemme peruspilareita. Valtavan tärkeä kolmikko ❤

J = Joustavuus

Balanssin kaksonen, joustavuus. Ole rohkea olemaan joustava ja uskalla päästää irti omista säännöistäsi ja rutiineistasi, silloin kun oma jaksamisesi sitä kaipaa. Elämäntapamuutokset tyssäävät usein siihen, että ne ovat joustamattomia, armottomia ja tiukkoja. Joustamattomuus ei puolestaan kanna meitä, tai uusia elämäntapojamme pitkälle. Terveellisesti voi elää myös joustaen, ja usein joustaminen onkin ihan kaikista terveellisintä!

K = Koulutus

Myös koulutus liittyy terveyteemme ja terveyden tasa-arvoon todella olennaisella tavalla. Suomessa sosioekonomisten luokkien väliset terveyserot ovat vuosi vuodelta vain kasvaneet, ja koulutus on suurin näiden terveyserojen kasvattaja. Kuilu entistä terveempien väestöryhmien ja entistä huonommin voivien väestöryhmien välillä kasvaa kasvamistaan. Lukiolaiset voivat paremmin kuin ammattikoululaiset, ja korkeakoulutetuissa ammateissa työskentelevät voivat paremmin kuin matalapalkkaisissa ammateissa työskentelevät. Ja mikään näistä ei ole lainkaan hyvä tai toivottu juttu!

Koulutuksella tulee olemaan yhä suurempi merkitys tulevaisuuden Suomen terveyden tasa-arvolle. Muistetaanhan arvostaa sitä!

L = Lempeys

Lempeys. Sana, jota käytän paljon ja usein. Ja syystäkin! Elämme aikakautta, jolloin terveydestä harvemmin ajatellaan kovin lempeästi. Mielestäni terveys voi rakentua myös lempeiden ajatusten ympärille.

Lempeyteen on myös hyvä lopettaa tällä kertaa. Pysy kuulolla, loput aakkoset tulevat myöhemmin blogiin!

Terveydellä, Saara

LÄHTEET:

Vastaa